هوش مصنوعی و ChatGPT مولد چگونه تجارت را تغییر خواهد داد

با توجه به موضوع این مقاله، از ChatGPT – یک مدل زبان هوش مصنوعی مولد که می تواند محتوای اصلی را در پاسخ به درخواست کاربر ایجاد کند – پرسیدیم که چگونه زمینه را تنظیم می کند. درخواست ما به سیستم:

پاراگراف آغازین مقاله ای را بنویسید که چگونه هوش مصنوعی مولد برای تجارت تحول آفرین خواهد بود، به سبک McKinsey & Company.

پاسخ ChatGPT:

ظهور هوش مصنوعی مولد این پتانسیل را دارد که یک تغییر بزرگ بازی برای مشاغل باشد. این فناوری که امکان ایجاد محتوای اصلی را با یادگیری از داده‌های موجود فراهم می‌کند، این قدرت را دارد که صنایع را متحول کند و نحوه عملکرد شرکت‌ها را متحول کند. با فعال کردن اتوماسیون بسیاری از وظایفی که قبلا توسط انسان ها انجام می شد، هوش مصنوعی مولد این پتانسیل را دارد که کارایی و بهره وری را افزایش دهد، هزینه ها را کاهش دهد و فرصت های جدیدی را برای رشد باز کند. به این ترتیب، کسب‌وکارهایی که می‌توانند به طور موثر از فناوری استفاده کنند، احتمالاً مزیت رقابتی قابل توجهی به دست خواهند آورد.

کامل نیست اما به شدت چشمگیر است.

برای ما و بسیاری از مدیرانی که اخیراً با آنها صحبت کرده‌ایم، وارد کردن یک فرمان به ChatGPT که توسط OpenAI توسعه داده شده است، تمام آن چیزی بود که برای دیدن قدرت هوش مصنوعی مولد نیاز بود. در پنج روز اول انتشار، بیش از یک میلیون کاربر وارد پلتفرم شدند تا خودشان آن را تجربه کنند. سرورهای OpenAI به سختی می‌توانند تقاضا را برآورده کنند و مرتباً پیامی را منتشر می‌کنند که کاربران باید بعداً زمانی که ظرفیت سرور آزاد شد، آن را بازگردانند.

محصولاتی مانند ChatGPT و GitHub Copilot، و همچنین مدل‌های زیربنایی هوش مصنوعی که چنین سیستم‌هایی را تامین می‌کنند (Stable Diffusion، DALL·E 2، GPT-3، برای نام بردن از چند مورد)، فناوری را وارد قلمروهایی می‌کنند که زمانی تصور می‌شد برای انسان‌ها در نظر گرفته شده است. با هوش مصنوعی مولد، رایانه‌ها اکنون می‌توانند خلاقیت خود را نشان دهند. آن‌ها می‌توانند محتوای اصلی را در پاسخ به پرسش‌ها، استخراج از داده‌هایی که دریافت کرده‌اند و تعامل با کاربران تولید کنند. آنها می توانند وبلاگ ها را توسعه دهند، طرح های بسته را ترسیم کنند، کدهای کامپیوتری بنویسند، یا حتی در مورد دلیل خطای تولید نظریه پردازی کنند.

این آخرین کلاس از سیستم‌های هوش مصنوعی مولد از مدل‌های پایه پدید آمده است – مدل‌های یادگیری عمیق در مقیاس بزرگ که بر روی مجموعه‌های داده عظیم، گسترده و بدون ساختار (مانند متن و تصاویر) که موضوعات بسیاری را پوشش می‌دهند، آموزش دیده‌اند. توسعه‌دهندگان می‌توانند مدل‌ها را برای طیف وسیعی از موارد استفاده تطبیق دهند، با تنظیم دقیق کمی برای هر کار. به عنوان مثال، GPT-3.5، مدل پایه زیربنای ChatGPT، نیز برای ترجمه متن استفاده شده است، و دانشمندان از نسخه قبلی GPT برای ایجاد توالی های پروتئینی جدید استفاده کردند. به این ترتیب، قدرت این قابلیت‌ها برای همه، از جمله توسعه‌دهندگانی که فاقد مهارت‌های تخصصی یادگیری ماشین هستند و در برخی موارد، افراد بدون پیش‌زمینه فنی قابل دسترسی است. استفاده از مدل‌های پایه همچنین می‌تواند زمان توسعه برنامه‌های هوش مصنوعی جدید را به سطحی که قبلاً به ندرت ممکن بود کاهش دهد.

هوش مصنوعی مولد وعده می دهد که سال 2023 را به یکی از هیجان انگیزترین سال های هوش مصنوعی تبدیل کند. اما مانند هر فناوری جدید، رهبران کسب‌وکار باید با چشم‌های باز پیش بروند، زیرا فناوری امروز چالش‌های اخلاقی و عملی زیادی را به همراه دارد.

تصویر متحرک خطوط آبی مواج که با استفاده از کد کامپیوتری تولید شده است

هل دادن بیشتر به قلمروهای انسانی

بیش از یک دهه پیش، مقاله‌ای نوشتیم که در آن فعالیت‌های اقتصادی را در سه سطل – تولید، معاملات و تعاملات – طبقه‌بندی کردیم و میزان نفوذ فناوری به هر یک را بررسی کردیم. ماشین‌ها و فن‌آوری‌های کارخانه‌ای با افزایش و خودکارسازی نیروی انسانی در طول انقلاب صنعتی بیش از 100 سال پیش، تولید را متحول کردند و هوش مصنوعی کارایی را در سطح تولید افزایش داد. تراکنش‌ها تقریباً در یک بازه زمانی مشابه، از جمله دیجیتالی‌سازی و اغلب اتوماسیون، دستخوش تکرارهای تکنولوژیکی زیادی شده‌اند.

تا همین اواخر، نیروی کار تعاملی، مانند خدمات مشتری، کمترین مداخلات تکنولوژیکی را تجربه کرده است. هوش مصنوعی مولد قرار است با انجام کار تعاملی به روشی که رفتار انسان را از نزدیک و در برخی موارد به‌طور نامحسوس تقریب می‌کند، تغییر دهد. این بدان معنا نیست که این ابزارها بدون دخالت و دخالت انسان در نظر گرفته شده اند. در بسیاری از موارد، آن‌ها در ترکیب با انسان‌ها قدرتمندترین هستند و توانایی‌های آن‌ها را افزایش می‌دهند و آن‌ها را قادر می‌سازند کار را سریع‌تر و بهتر انجام دهند.

هوش مصنوعی مولد همچنین فناوری را به قلمرویی سوق می دهد که تصور می شود برای ذهن انسان منحصر به فرد است: خلاقیت. این فناوری از ورودی‌های خود (داده‌هایی که دریافت کرده و درخواست کاربر) و تجربیات (تعامل با کاربران که به آن کمک می‌کند اطلاعات جدید و درست/نادرست را «یادگیری» کند) برای تولید محتوای کاملاً جدید استفاده می‌کند. در حالی که بحث‌های میز شام در آینده قابل پیش‌بینی در مورد اینکه آیا این واقعاً معادل خلاقیت است یا خیر، ادامه خواهد یافت، اکثراً موافق هستند که این ابزارها با ترغیب انسان به ایده‌های آغازین، خلاقیت بیشتری را در جهان آزاد می‌کنند.

استفاده های تجاری فراوان است

این مدل‌ها در روزهای اولیه مقیاس‌بندی هستند، اما ما شروع به دیدن اولین دسته از برنامه‌های کاربردی در سراسر توابع، از جمله موارد زیر کرده‌ایم (نمایش):

  • بازاریابی و فروش – ایجاد بازاریابی شخصی، رسانه‌های اجتماعی و محتوای فروش فنی (شامل متن، تصاویر و ویدیو). ایجاد دستیارهایی متناسب با مشاغل خاص، مانند خرده فروشی
  • عملیات – ایجاد لیست وظایف برای اجرای کارآمد یک فعالیت معین
  • IT/مهندسی – نوشتن، مستندسازی و بررسی کد
  • ریسک و حقوقی – پاسخ دادن به سؤالات پیچیده، استخراج مقادیر زیادی از اسناد قانونی، و تهیه پیش نویس و بررسی گزارش های سالانه
  • تحقیق و توسعه – تسریع کشف دارو از طریق درک بهتر بیماری ها و کشف ساختارهای شیمیایی
بسیاری از موارد مولد هوش مصنوعی در سراسر تجارت وجود دارد که می تواند تأثیر اولیه را ایجاد کند.

هیجان لازم است، اما احتیاط لازم است

نتایج شگفت انگیز هوش مصنوعی مولد ممکن است آن را مانند یک فناوری آماده به نظر برساند، اما اینطور نیست. نوپا بودن آن مستلزم آن است که مدیران اجرایی با احتیاط فراوان پیش بروند. فناوران هنوز در حال حل مشکلات هستند و بسیاری از مسائل عملی و اخلاقی باز هستند. در اینجا فقط چند مورد است:

  • مانند انسان ها، هوش مصنوعی مولد می تواند اشتباه باشد. به عنوان مثال، ChatGPT گاهی اوقات “توهم” می کند، به این معنی که با اطمینان اطلاعات کاملاً نادرست را در پاسخ به یک سوال کاربر تولید می کند و هیچ مکانیزم داخلی برای سیگنال دادن به کاربر یا به چالش کشیدن نتیجه ندارد. به عنوان مثال، ما مواردی را مشاهده کرده‌ایم که از ابزار خواسته شد یک بیوگرافی کوتاه ایجاد کند و چندین واقعیت نادرست را برای فرد ایجاد کند، مانند فهرست کردن موسسه آموزشی اشتباه.
  • فیلترها هنوز به اندازه کافی برای دریافت محتوای نامناسب موثر نیستند. کاربران یک برنامه تولید تصویر که می تواند آواتارها را از عکس یک فرد ایجاد کند، گزینه های آواتار را از سیستمی دریافت کردند که آنها را برهنه نشان می داد، حتی اگر عکس های مناسبی از خود وارد کرده بودند.
  • سوگیری های سیستمیک هنوز باید مورد توجه قرار گیرد. این سیستم‌ها از حجم عظیمی از داده‌ها استخراج می‌کنند که ممکن است شامل سوگیری‌های ناخواسته باشد.
  • هنجارها و ارزش های فردی شرکت منعکس نمی شود. شرکت‌ها باید فناوری را با فرهنگ و ارزش‌های خود تطبیق دهند، تمرینی که به تخصص فنی و قدرت محاسباتی فراتر از آنچه برخی شرکت‌ها ممکن است به آن دسترسی داشته باشند، نیاز دارد.
  • سوالات مالکیت فکری قابل بحث است. وقتی یک مدل هوش مصنوعی مولد یک طرح یا ایده محصول جدید را بر اساس درخواست کاربر ارائه می‌کند، چه کسی می‌تواند ادعای آن را داشته باشد؟ وقتی منبعی را بر اساس داده های آموزشی خود سرقت ادبی می کند چه اتفاقی می افتد؟

اقدامات اولیه برای مدیران

در شرکت‌هایی که هوش مصنوعی مولد را در نظر می‌گیرند، مدیران می‌خواهند به سرعت بخش‌هایی از کسب‌وکار خود را شناسایی کنند که این فناوری می‌تواند فوری‌ترین تأثیر را داشته باشد و با توجه به اینکه انتظار می‌رود به سرعت تکامل یابد، مکانیسمی برای نظارت بر آن پیاده‌سازی کنند. یک حرکت بدون پشیمانی این است که یک تیم متقابل کارکردی، شامل متخصصان علوم داده، کارشناسان حقوقی، و رهبران کسب‌وکار کاربردی را گرد هم بیاوریم تا درباره سؤالات اساسی مانند موارد زیر فکر کنند:

  • کجا ممکن است فناوری به صنعت و/یا زنجیره ارزش کسب و کار ما کمک کند یا مختل کند؟
  • سیاست ها و موضع ما چیست؟ به عنوان مثال، آیا ما با هوشیاری منتظریم تا ببینیم فناوری چگونه تکامل می‌یابد، سرمایه‌گذاری در آزمایش‌ها یا به دنبال ایجاد یک کسب‌وکار جدید؟ آیا وضعیت بدن باید در مناطق مختلف کسب و کار متفاوت باشد؟
  • با توجه به محدودیت‌های مدل‌ها، معیارهای ما برای انتخاب موارد استفاده برای هدف چیست؟
  • چگونه ساخت یک اکوسیستم موثر از شرکا، جوامع و پلتفرم ها را دنبال کنیم؟
  • این مدل ها باید از چه استانداردهای قانونی و اجتماعی پیروی کنند تا بتوانیم اعتماد را با سهامداران خود حفظ کنیم؟

در همین حال، تشویق نوآوری های متفکرانه در سراسر سازمان ضروری است، نرده های محافظ همراه با محیط های جعبه شنی برای آزمایش، که بسیاری از آنها به راحتی از طریق ابر در دسترس هستند، و احتمال بیشتری در افق وجود دارد.

نوآوری‌هایی که هوش مصنوعی مولد می‌تواند برای کسب‌وکارها در هر اندازه و سطح مهارت فناوری ایجاد کند، واقعاً هیجان‌انگیز است. با این حال، مدیران مایلند به شدت از خطرات موجود در این مرحله اولیه توسعه فناوری آگاه باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن